Koulutintti Oy

Koulun historia

Sarkkilan kansakoulu Punkalaitumen Sarkkilan kylässä

Sarkkilan kansakoulu on valmistunut v. 1874 ja sen Satakunnan vanhin maalaiskansakoulu. Tämä jugend -tyylinen talo on raeknnusperinteen suojelukohde ja se on peruskorjattu sisältä v. 2000.

Koulun historia on värikäs. Täällä aloittivat toimintansa niin Punkalaitumen postitoimisto kuin Punkalaitumen Sanomien toimituskin. Sota-aikana koulu majoitti sotilaita ja kapinanaikaiset kipeät muistot menivät vanhempiemme mukana hautaan. Meille sota-ajan jälkeen syntyneille niistä ei juuri puhuttu.

Sarkkilan kansakoulun historiasta on olemassa myös kirjallisuutta. Koulun entinen oppilas, kansakoulunopettajana päivätyön tehnyt Fil. Tri Hannu Syväoja, on kirjoittanut kirjat ”Kuin ennen yli pellon, Piirteitä Punkalaitumen menneiltä ajoilta” sekä ”Kansakoulu suomalaisten kasvattajana”, jossa käsitellään koko koululaitoksen alkuaikoja, mutta myös meidän kouluamme. Kirjassaan ”Kulttuuripyöräilyä Hämeessä” Syväoja johdattaa lukijansa sellaisiinkin paikkoihin, mihin ihmiset muuten eivät ehkä poikkea. Tässä kulttuurisuunnistusoppaassa on mielenkiintoisia matkakertomuksia.

Koulun uusi elämä

Meidän aikamme Sarkkilan kansakoulussa alkoi v. 1998, jolloin kunta laittoi koulun myyntiin ja me ostimme sen. Koulu oli ollut tyhjillään n. 10 vuotta. Sitä ennen koululuokat olivat olleet varastokäytössä ja siellä oli toiminut Kudonta-asema, joka sekin siirtyi vesijohtojen jäädyttyä uudempiin tiloihin.

Aloitimme remontin elokuussa 1999 rakennusmestari Pentti Hällforsin johdolla. Taloa lisäeristettiin, ulkoseinät levytettiin sisältä, vanhat viemärit purettiin ja rakennettiin uudet. Lattioita purettiin ja perustuksiakin nostettiin. Sitten asenneettiin uuden sähköjohdot, palo- ja murtohälytykset, kunnostettiin ikkunat jne.

Vuonna 2000 pääsimme muuttamaan talossa sijaitsevaan omaan asuntoomme, mutta remontti toki jatkui. Ja taitaa jatkua loputtomiin. Tämä suojelukohde on kuitenkin nyt turvassa: katto pitää ja koitamme hoivata tätä hellästi. Olemme saaneet työstämme paljon tunnustusta: taloa alettiin korjata ihan viime hetkellä. Pian ei olisi ollut tarvetta muille kuin purkajille.